Sunday, March 20, 2011

Siapakah Dia?

Sudah seminggu Nazma melalui latihan praktikal di hospital. Bersama Zinnirah, sahabat yang tidak pernah berpisah dengannya sejak mula-mula menjejakkan kaki ke kampus 2 tahun yg lepas.

Kesihatan Nazma bertambah baik dari hari ke hari. Walaupun dihujani dengan pelbagai ujian yang silih berganti ketika menjalani latihan praktikalnya, Nazma terus melangkah.

Selepas selesai solat Isya berjemaah diimamkan Zinnirah, Nazma bersembang dengan sahabatnya itu. Mengenangkan saat suka duka di alam kampus, juga mengenangkan kesabaran Zinnirah dalam melayani kerenah Nazma. Dan malam itu, Nazma mengucapkan terima kasih atas ketulusan hati Zinnirah mengambil berat dan menjaganya selama mereka mengenali antara satu sama lain.


Syukran ya sohabati, Zinnirah...

Di tengah rancak bersembang, hati Nazma tiba-tiba teringat kepada muslimin itu. Rasa ingin tahu siapakah gerangan muslimin? Mahu saja diceritakan kepada Zinnirah, tapi, apa manfaatnya? Nazma memadamkan hasratnya.

"Naz, ke mana mengelamun ni? Teringat kat sapa?", tegur Zinnirah, menyedarkan Nazma dari lamunannya. "Tak da pape, teringatkan seorang, takpelah, tak penting pun".
"Bagitahulah, ada apa? Tengok muka Naz, dah tahu yang Naz ada rahsia besar ni", pujuk Zinnirah.
"Entahlah, tak perlu rasanya, benda dah lepas, dah tutup kes dah", jawab Nazma selamba.
"Cerita je lah, mana tahu Zinnirah dapat bagi nasihat pape".

Entah bagaimana Nazma tiba-tiba seperti ingin menceritakan apa yang terbuku di hatinya itu,. Dengan pujukan Zinnirah pulak, Nazma akur untuk bercerita. Mungkin tindakannya ini adalah satu kesalahan. Namun, niatnya hanya ingin berkongsi dan Zinnirah dapat memberikan secebis kata2 semangat untuknya.

Tekun sekali Zinnirah mendengar cerita Nazma. Dari lamaran pertama ke lamaran kedua sehinggalah kepada membawa haluan sendiri. Bagi Nazma, dia tidak mengaibkan muslimin itu, sebab namanya pun tidak Nazma ketahui, apatah lagi ciri-cirinya. Zinnirah mula bersuara, "Naz, tak cuba ambil tahu ke siapa muslimin tu". "Tak perlu rasanya kan?", jawab Nazma. "Bukan apa, cubalah ambil tahu, siapa dia, kalo muslimin tu baik orangnya, dapat membawa Naz ke jalanNya, tak elok pulak Naz tolak sebenarnya tu". "Biarlah Zinnirah, benda dah lepas, muslimin tu pun entah dah ke mana kan, lupakan saja".

Sejak dari perbualan mereka malam tu, rasa ingin tahu Nazma makin kuat. "Jika ada seorang laki-laki yang baik datang meminang seorang perempuan, jika ditolaknya, maka akan berlakulah fitnah kepadanya", terlintas di hatinya ayat ini.

Nazma merasakan dia perlu tahu. Sejurus itu, Nazma menanyakan soalan itu kepada Kak Madihah.
Siapakah dia?
Selepas bertanya khabar, Nazma terus kepada tujuan dia membuat panggilan telefon itu. "Kak, Naz nak tanya satu hal ni. Tapi, kalo kak rasa Naz tak perlu tahu, takpe, Naz paham. Camni kak, boleh tak Naz tahu siapa muslimin itu, yang melamar Naz dua kali dulu".

Kak Madihah tergelak mendengar pertanyaan Nazma. Kak Madihah mengusiknya, "Kenapa? Naz nak terima dia balik ke? Dia dah tak da.". Naz terus bertanya, "Apa? Tak da? Dia pergi mana kak?". "Dia dah sambung belaja ke luar negara. Ha, tulah, dia dah merajuk sampai ke luar negara dah".

Nazma masih tidak dapat meneka siapakah muslimin itu. "Tak da lah, mana ada menyesal kak. Ntah, tiba2, hati ni nak tahu, tapi, tak da papepun, semua dah terhenti hari tu," jawab Nazma. "Betul ke? Tak percayalah,. Dah tahu ke sapa dia ni?". "Entah kak, manalah Naz tahu siapa dia, Bukannya Naz kenal semua muslimin. Takpelah, tak pen...". Belum sempat Naz menghabiskan ayatnya, Kak Madihah mencelah dengan menyebut satu nama.

Nama seorang muslimin. Nazma teringat muslimin dengan nama itu, yang petah sekali dalam memberi tazkirah di masjid kampusnya. Nazma teringat muslimin dengan nama itu, yang lunak alunan bacaan Al-Qurannya ketika sembahyang berjemaah di masjid. Nazma teringat muslimin dengan nama itu yang pernah mengikuti kelas bahasa Arab untuk belajar, tapi, kadang-kadang ustaz yang belajar dengannya. Nazma teringat muslimin dengan nama itu yang pernah melihat diri Nazma yang melenting dalam mesyuarat. Dan, yang sangat mengejutkan Nazma, bagaimana mungkin muslimin itu membuat lamaran kedua setelah melihat perangai ego Nazma ketika di program kepimpinan.Muslimin dengan nama itu, yang bagai langit dengan bumi dengannya. Bagaimana mungkin muslimin sebaiknya memilih Nazma, yang tiada apa-apa.

Nazma senyap seribu bahasa. "Naz, naz ok tak? Kenapa ni? Naz nangis ke?" bertubi2 soalan dari Kak Madihah. Dan Nazma terkedu, terharu dan masih tidak percaya. Hampir saja air-air jernih terkeluar dari kelopak matanya. "Mana ada Naz menangis. Naz ok lah. Naz saja tanya, tak da pape lah, kan dah settle aritu, tutup kes. Apapun kak, terima kasih sudi bagitau Naz siapa muslimin itu".

Perbualan mereka diakhiri dengan salam. Dan Nazma tidak dapat membendung perasaannya lagi. Kerna dia punyai satu rahsia mengenai muslimin dengan nama itu. Dan rahsia itu hanya Allah dan diri Nazma yang mengetahuinya. Begitu banyak rahsia-rahsiaNYA, dan hanya Allah, Yang Maha Mengetahui apa yang tersirat dalam hati Nazma. Kerna DIA lah pemilik hati setiap hamba-hambaNya.

Gambar Hiasan

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.