Saturday, March 19, 2011

Lamaran Pertama

Petang itu, setelah kepenatan membaca buku "Study in Pharmacology", cepat-cepat Nazma merebahkan badannya di tilam katil asramanya. Melepaskan lelah menghafal sistem2 dalam tubuh badan manusia. Di penghujung semester 4 pangajian Diploma Farmasi, inilah minggu yang sangat memenatkan, dipenuhi dengan ujian, kuiz, juga tugasan. Baru sahaja hendak terlelap, ada mesej masuk ke handfon Nazma.


Gambar Hiasan

"Assalamualaikum, Dik Nazma. Sibuk ke? Nanti bila free, akak nak jumpa ye. Ada hal penting akak nak bincang. Akak nak jumpa adik sorang je tau", mesej daripada Kak Madihah, senior Rakan Surau di kampusnya. Nazma merasakan pelik dengan Kak Madihah, mungkinkah Nazma telah membuat apa2 kesalahan, getus hati kecil Nazma. "Ok, insyaAllah, Nazma free tengahari esok, kita jumpa di Surau Sakinah ye".

Seperti yang dijanjikan, Nazma bersua muka dengan Kak Madihah di Surau Sakinah. Namun, bukan mereka berdua sahaja di sana, beberapa pelajar lain sibuk menngulangkaji dan menghafal. Kak Madihah menyuruh Nazma supaya bertenang dengan apa yang akan diperkatakannya. Berdebar Nazma menanti apa yang ingin disampaikan Kak Madihah.

"Naz, jangan terkejut tau. Camni, ada seorang senior Rakan Surau ingin melamar Naz. Dia ingin jadikan Naz suri dalam hidupnya. Dia benar2 yakin dengan petunjuk istikharah yang Allah telah hadirkan padanya. Harap Naz pertimbangkan sebaik-baiknya ye", setiap kata2 Kak Madihah diteliti oleh Nazma, dan degupan jantungnya semakin laju.


Siapakah dia?

Nazma terkedu. Dan Kak Madihah menghadiahkannya satu senyuman dan kembali menyambung kata2nya,
"Dia baik, Naz. Dia tua setahun daripada Naz. InsyaAllah, dia boleh bimbing Naz".

Dalam fikiran Nazma, tidak tergambar pun siapakah muslimin itu. Dan dia tidak berniat pun untuk cuba ambil tahu siapakah dia. Kerna, saat itu, Nazma hanya memikirkan test2, kuiz2 dan assignment2 yang menantinya. Namun, Nazma merasakan dia perlu juga memohon petunjuk dariNya, walaupun hati kecilnya sudah menolak lamaran itu.

Perjumpaan singkat dengan Kak Madihah tadi, benar2 mengganggu dirinya. Entah, tidak tahu kepada siapa mahu mengadu. Tiba2, Nazma teringatkan abangnya, Mujahid. Diluahkan segala2nya kepada abangnya. Sangat janggal. Nazma jarang berkongsi masalah dengan abangnya. Tapi, kali ini, hatinya memilih Abang Mujahid sebagai tempat rujukan.

Abang Mujahid tenang saja mendengar Nazma mengadu. Dan pesannya cukup ringkas dan padat. "Naz, solat istikharah, mintak petunjuk dari Allah, jangan risau, selagimana Allah ada bersama, tiada apa yang Naz perlu risaukan. DIA tahu yang terbaik tuk hambaNYA".

Nazma cuba menenangkan dirinya yang resah. Ada jugak Abang Mujahid menanyakan ciri2 muslimin itu, tapi, Nazma hanya mengetahui muslimin itu adalah senior Rakan Surau. Itu sahaja.

Selama beberapa hari, Nazma melakukan istikharah. Namun, hatinya tidak juga tenang. Macam2 yang difikirkannya. Hinggalah, tiba hari yang dijanjikan olehnya pada Kak Madihah untuk memberi jawapannya.

"Maaf, kak. Lama masa yang Naz amik tuk pertimbangkan hal ni. Naz mintak maaf, kak. Naz belum bersedia. Belum tiba masanya,kak. Naz nak fokus belajar, masih jauh lagi perjalanan Naz sebelum menempuh alam tu, kak. InsyaAllah, Naz yakin, inilah yang terbaik. Kak, tolong mintak maaf pada muslimin tu, dan bukanlah Naz memilih atau apa2, tapi, satu sahaja, Naz belum bersedia. Juga, ucapkan terima kasih kerna memilih Naz. Maaf jugak sebab buat dia menunggu seminggu untuk jawapan Naz".


Memilih haluan sendiri

Nazma lega, satu masalah yang membuatkannya resah, kini telah selesai. Dan dia hanya perlu usaha untuk semester terakhirnya di kampus. Mulai semester hadapan, Nazma tidak perlu risau dengan test, kuiz dan assignment lagi. Kerna, dia akan menjalani latihan praktikal Diploma Farmasi di hospital selama 11 bulan. InsyaAllah, setelah itu, menamatkan pengajian Diploma Farmasi yang telah diikutinya sejak 2 tahun yg lepas. Seterusnya, Nazma akan meneruskan pengajian dalam bidang lain, melakukan apa yang dia minat. Bukan lagi, asyik menangis di saat menjelangnya test,kuiz dan final exam kerna melakukan sesuatu dengan terpaksa, bukan lagi, sukarela. InsyaAllah, smuanya itu di dalam percaturanNya, setelah merancang dan berusaha, maka bertawakkal hanya kepadaNYA...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.