Sunday, March 20, 2011

Membawa Haluan Sendiri

Nazma buntu sekali lagi, tidak tahu siapakah yang dapat dia kongsikan masalah yang 'sangat besar' ini. Teringat pada Abang Mujahid, sekali lagi, Nazma mengadu kepada abangnya. Masih lagi dengan responnya yang tenang, begitulah Abang Mujahid, yang sentiasa tenang dalam apa jua perkara.


Abang Mujahid, insan yang setia mendengar masalah Nazma
"Dilamar lagi? Dari muslimin yang sama? Nampaknya, muslimin tu memang betul2 nekad ni. Naz, abang Mujahid harap Naz pertimbangkan baik2, jangan pikir terlalu banyak, tapi pikirlah secara mendalam matlamat perkahwinan ini, tak lain hanya kerana Mencari Redha Allah. Jadi, jika inilah yang terbaik,Allah akan mudahkan." Nasihat abang Mujahid masih tidak dapat masuk ke dalam hati Nazma, baginya, Abang Mujahid terlalu ambil mudah hal ini. Perkahwinan bukanlah perkara kecil. Dan yang paling Nazma fikirkan adalah ibu bapanya yang pastinya inginkan Nazma menamatkan pembelajaran ke peringkat tertinggi.

Seminggu telah berlalu, dan Nazma sudah sihat sepenuhnya. Tiada lagi demam dan pening. Dan seperti yang dijanjikan, Kak Madihah menanyakan jawapan Nazma sekali lagi.

Walaupun Nazma sememangnya nekad untuk menolak lamaran itu, Nazma tidak pernah berhenti berdoa untuk muslimin yang melamarnya. Ingin sahaja Nazma menyatakan sendiri kepada empunya badan kenapa dia menolak. Namun, Nazma yakin itu bukanlah caranya, dan Nazma mungkin akan lebih melukakan hati muslimin itu. Jauh di sudut hatinya, Nazma begitu kagum dengan muslimin ini, yang begitu setia melamarnya, walaupun muslimin ini tidak mengenali dirinya secara dekat. Kerna, Nazma bukanlah senang didekati terutamanya oleh kaum Adam. Nazma terharu dengan kesungguhan muslimin ini, cara lamarannya yang begitu bersungguh2, tidak menunjukkan bahawa dia main-main dengan keputusan ini. Malahan, Nazma dapat merasakan, bahawa dia pastinya tidak layak untuk muslimin itu. Naluri hatinya mengatakan bahawa muslimin itu pasti lebih baik darinya. Namun, Nazma tidak ingin ambil tahu siapakah gerangan muslimin ini, walau namanya sekalipun. Cukuplah semuanya terhenti di sini.


Nazma memilih untuk menolak lamaran kedua

Kecintaan dan ketaatan Nazma kepada ibu bapanya tidak berbelah bagi. Juga perasaan untuk berkahwin itu belum tiba. Masih terlalu banyak impiannya yang belum tercapai. Dan, jika lamaran itu diterima, Nazma tidak boleh melambatkan proses perkahwinan. Nazma telah merancang, tempoh pertunangannya paling lama adalah setahun. Dan tiada perhubungan sebelum pertunangan. Jadi, Nazma begitu yakin, masanya belum tiba untuk proses ini.

Nazma yakin inilah yang terbaik. Sebulan sahaja lagi, Nazma akan memulakan latihan praktikal di hospital, di negeri kelahirannya. Jadi, tiada apa yang Nazma perlu gusarkan, kerna, muslimin itu tidak akan pernah berjumpa dengannya lagi. Dan Nazma merasakan dia sudah selamat, dari pandangan muslimin itu.


Meneruskan melangkah dalam Mencari Redha Allah.

Nazma dan muslimin itu membawa haluan masing-masing. Nazma harap muslimin itu akan meneruskan hidupnya dengan baik dan tidak pernah merasa menyesal melamarnya. Lamaran darinya ini cukup membuatkan Nazma rasa dihormati,  hanya doa mampu Nazma berikan,
"Semoga Allah merahmati dirimu"

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.