Saturday, March 19, 2011

Lamaran Kedua

"Last paper, nanti tak payah sakit2 kepala study dah!", riang Nazma sebab tinggal sejam saja lagi masa peperiksaan subjek Pharmacology. Subjek terakhir untuk semester ini, merangkap kertas peperiksaan terakhir untuk kursus Diploma Farmasi yang diikutinya. Di kala yang lain sibuk menjawab exam, Nazma boleh saja mengelamun. Bila tersedar, terus saja Nazma memeriksa jawapan2nya di kertas ujian. Walaupun Nazma tidak minat dan suka dengan bidang ini, namun, Nazma tetap bersungguh2 menghabiskan kursus itu dengan cemerlang. Sudah 2 tahun Nazma bersabar dengan stress dalam mengikuti bidang yang begitu asing dengan dirinya. 


Gambar Hiasan
Di hujung tahun pertama, pernah terdetik di hatinya, ingin menghentikan mengikuti kursus ini. Tapi, Nazma tidak mahu menghampakan harapan keluarganya yang begitu gembira dengan bidang ini. Nazma hanya menyembunyikan perasaannya.Dia hanya insan biasa yang lemah, beberapa kali dia jatuh, dan Allah datangkan seorang penolong dari sisiNya iaitu Zinnirah, sahabat Nazma, yang sentiasa menemani dan memberi semangat pada Nazma. Nazma terus melangkah meneruskan perjuangan ilmunya di kampus itu, kerana itulah harapan ibu dan ayahnya.

"Naz, nanti ada program kepimpinan lepas final exam ni, nak pegi tak?", tersentak Nazma dari lamunannya saat Zinnirah datang bertanya. "Program kepimpinan? O.. Naz pun ada orang tanya nak gi tak aritu, memang berniat nak pergi. Bolehlah kita pergi sekali ye". Nazma dan Zinnirah sentiasa bersama dalam program2 dan aktiviti2 di kampusnya. 


Cuti semester kali ini, Nazma akan membawa pulang semua barang2nya. Setelah kepenatan menyimpan barang2nya, Nazma terus berangkat ke tempat program. Setelah beberapa hari mengikuti program kepimpinan itu, Nazma pulang ke kampungnya.


Gambar Hiasan


Bermula di tempat program lagi, Nazma mulai rasa kurang sihat. Setibanya di kampung, dia demam. Mungkin terlalu penat dan sibuk dengan final exam diikuti dengan program. Setelah makan Panadol, Nazma berehat di biliknya. Mengelamun dan merenung masa depannya.


Nazma tersentak dari lamunannya bila handfonnya berbunyi menandakan ada mesej baru. "Assalamuaikum, Naz. Apa khabar? Sihat tak? Bila Naz free ye? Akak ada nak bincang dengan Naz, tapi akak nak Naz sihat2 dulu.", mesej Kak Madihah, yang sememangnya sedia tahu Naz yang kurang sihat.


"Apa yang Kak Madihah nak bincangkan sampai kena tunggu Naz sihat dulu, penting sangatkah hal tu? Dan adakah ia berkaitan dengan hal yang sama seperti dulu?", pelbagai andaian muncul di benaknya. Nazma yang masih lemah menyatakan yang dia masih kurang sihat. Nazma menyarankan Kak Madihah menghubunginya keesokan hari, biiznillah, Nazma sihat selepas mendapatkan rehat yang cukup.


Alhamdulillah,segala puji bagi Yang Maha Menyembuhkan segala penyakit, Nazma beransur sihat. Petang itu, Kak Madihah call Nazma.


Selepas bertanya khabar semua, Kak Madihah memulakan perbincangan itu."Kali ni, kak harap Naz tenang2, pikir baik2, sebelum bagi kak apa2 jawapan ye. Amiklah sebanyak masa yang Naz nak tuk fikir. Muslimin hari tu, melamar Naz kali kedua melalui akak."


Renungilah setiap kejadianNYA...


Benarlah andaian Nazma. Sangat tepat sekali. Ingin sahaja diberitahu terus diberitahu jawapan hatinya. Sebab Nazma belum bersedia lagi. "Kak, Naz ase tak payah bagi masa, Naz dah ada jawapannya. Naz belum bersedia kak. Bukan sebab siapa orang yang melamarnya, tapi, sebab diri Naz belum bersedia. Lagipun, terlalu banyak benda yang Naz ase Naz kena betulkan, Naz masih banyak kurangnya kak"


Kak Madihah sudah mengagak jawapan yang akan keluar dari mulut Nazma, namun, Kak Madihah hanya melaksanakan amanah yang diterimanya. Jika setelah dalam tempoh seminggu, Nazma masih memberikan jawapan yang sama, mungkin, inilah yang terbaik,.


"Berdoalah kepada Allah"
"Kita merancang, dan Allah pun merancang, namun, perancangan Allah yang terbaik".

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.