Sunday, March 20, 2011

Dia Adalah Muslimin Itu...

Terungkai sudah siapakah muslimin itu. Hanya dengan satu nama, tapi, benar-benar membuatkan Nazma tidak dapat melelapkan mata malam itu.

Nazma mengimbas kembali detik2 di kampusnya. Pertembungan pertama, waktu itu, Nazma mengikuti satu siri forum di kampusnya. Dan muslimin itu menjadi pengerusi forum tersebut. Saat itu, Nazma tidak berapa suka cara muslimin itu, yang banyak cakapnya, banyak lawaknya dan tidak serius menjadi pengerusi forum. Itulah pandangan pertama Nazma pada muslimin itu.

Pertembungan kedua, Nazma dan muslimin itu di dalam satu unit yang sama untuk program. Muslimin itu sebagai ketua unit. Namun, selalu menghilang, dek kerana sibuk dengan aktiviti2 lain jugak. Jadi, walaupun di dalam satu unit, tapi, boleh diibaratkan buat kerja sendiri-sendiri, disebabkan ketua unit selalu sibuk. Hinggalah dekat dengan program, Nazma diamanahkan untuk menjadi timbalan unit. Jadi, semua kerja ketua unit Nazma buat, dan waktu itu, tanggapan Nazma pada muslimin itu, bertambah teruk.

Pertembungan ketiga, program lawatan sambil belajar. Nazma menguruskan fasilitator. Dan muslimin itu adalah antara fasilitatornya, dan tanggapan Nazma padanya masih tidak berubah. Terutamanya ketika muslimin itu menjadi panel forum. Entah kenapa, semua orang ketawa dan gembira dengan celotehnya. Tapi, tidak bagi Nazma.

Hinggalah pada suatu ketika, sahabat Nazma, Zinnirah mengikuti kelas bahasa Arab dengan muslimin itu. Dan Zinnirah yang gemar bercerita, sering menceritakan pembelajaran kelas Bahasa Arabnya. Zinnirah menyatakan bahawa muslimin itu mengajar di masjid-masjid berdekatan, juga pandai dalam Bahasa Arab. Sehinggakan ustaz pula yang bertanya kepadanya. Nazma mulai mengikis perasaan negatifnya pada muslimin itu. Dan Nazma mulai kagum, kagum dengan ilmu agama yang dia ada.

Juga di satu malam, muslimin itu menggantikan ustaz yang tidak dapat memberikan Kuliah Maghrib. Pertama kalinya, mendengar muslimin itu memberi ceramah secara formal. Tapi, masih lagi tidak serius. Namun, apa yang ingin disampaikannya Nazma dapat. Dan kelihatannya, pelajar-pelajar lain mendengar dengan penuh minat. 

Mulai saat itu, Nazma tidak lagi beranggapan negatif pada muslimin itu. Malahan Nazma kagum dengannya.
Pernah terlintas di hatinya, beruntunglah isteri muslimin itu nanti. Namun, cepat-cepat Nazma lupakan lintasan hati itu, kerna dia tahu siapalah dirinya. Muslimin itu pasti tidak mengenalinya.

Nazma tersedar dari ingatan-ingatannya di kampus itu. Sungguh, Nazma betul2 tidak percaya, dia adalah muslimin itu. Dia yang pernah membuatkan Nazma kagum dengan agama yang ada padanya. Dan yang paling membuatkan Nazma tertanya2, bagaimana muslimin itu masih lagi mahu melamarnya buat kali kedua, sedangkan muslimin itu melihat sendiri, dirinya yang serba kekurangan dan kelemahan. Bagaimana muslimin itu boleh begitu yakin memilihnya sedangkan tidak pernah mengenali dirinya?
Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

1 comment:

  1. akk setia membaca kisah syima..tertanya juga tapi hal peribadi maka tak jadi tanya alih2 syima berkongsi cerita. tak sangkakan lintasan hati dulu tu. Allahuakhbar rezeki Allah yg tidak disangka2 bt mereka yg bertaqwa:)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.