Monday, May 9, 2011

Satu Demi Satu Rahsia Kian Diketahui

Setelah seminggu mengadakan tahlil buat Allahyarham Abang Mujahid, malam ini merupakan malam ke-7, dan merupakan malam yang terakhir. Dan malam ini, Nazma sekeluarga akan menerima tetamu yang sangat dinanti-nantikan oleh keluarga Nazma. Dirinya dinanti-nantikan oleh semua malam itu, kerna terlalu banyak rahsia dan amanat terakhir Allahyarham Abang Mujahid yang ditinggalkan padanya. Tetamu itu adalah Fathullah.

Walaupun begitu, Nazma merasakan kurang senang dengan kehadiran Fathullah, Nazma merasakan sekarang bukanlah masa yang sesuai semuanya dirungkaikan. Namun, keluarga amat inginkan pertemuan dengan Fathullah, Nazma akur kerana itu bukanlah haknya menghalang kehadiran Fathullah, lagipula, biarlah terubat rasa  rindu mereka bila mendengar saat-saat akhir kehidupan Allahyarham Abang Mujahid yang cukup indah itu.

Zinnirah banyak membantu keberangkatan Fathullah ke rumah Nazma. Semuanya diuruskan Zinnirah. Nazma seperti biasa, menguruskan makanan untuk dihidangkan untuk tahlil malam itu. Di pintu depan, ayah, abang-abang, serta adik-adik menjemput jiran tetangga ke dalam rumah. Di dalam kehingaran malam itu, tiba-tiba, seorang lelaki, berjubah hitam, berserban putih, diiringi dua sahabatnya tiba di rumah Nazma. Sekilas pandang, lelaki itu benar-benar mengingatkan kepada Allahyarham Abang Mujahid. Namun, akal yang sihat masih lagi dapat mengecam itu adalah orang lain, yang mirip dengan Allahyarham Abang Mujahid. Berkaca-kaca mata ayah melihatkan lelaki itu, namun ayah kuatkan hatinya.

"Assalamualaikum", kedengaran salam diberikan kepada ayah dan abang dari muslimin itu. "Waalaikumsalam, Alhamdulillah, sampai jugak kamu, Fathullah, kami menanti-nanti kedatangan kamu malam ni", Abang Khairul menjawab salam muslimin itu. "Ayah, nila Fathullah, sahabat Allahyarham yang belajar kat China tu, orang yang sehari bersama Allahyarham sebelum pemergiannya tu", Abang Khairul memperkenalkan Fathullah kepada ayahnya.

Di dapur, Kak Wahida sedang mencari-cari gerangan Fathullah melalui tingkap dapur. Dengan dibantu dengan Zinnirah, akhirnya Kak Wahida dapat mengecam Fathullah. "Subhanallah, dik, benar-benar iras Allahyarham Abang Mujahid", bisik Kak Wahida kepada Nazma. Nazma hanya mampu mengukir sebuah senyuman ringkas. Tidak mampu lagi dia berkata apa-apa dengan percaturan Allah yang cukup rapi dan kompleks ini. Hanya ungkapan syukur yang tidak terhingga atas segala nikmatNya.

Usai sahaja jamuan makan selepas tahlil, tetamu beransur pulang ke rumah. Tinggal sahaja saudara mara terdekat dan Fathullah serta dua sahabatnya. Nazma dan Kak Wahida sahaja di dapur menguruskan pinggan-mangkuk. Semua yang lain dah berada di ruang tamu, bagi melihat Fathullah dan mendengar cerita-cerita dan amanat terakhir Allahyarham Abang Mujahid. Kak Wahida yang juga tidak sabar untuk mendengarnya, kekalutan di dapur. "Kak, pergilah ke depan. Tak banyak dah, sikit je nak kena simpan ni, Naz boleh buatnya, pergilah, Naz tahu Kak memang tak sabar nak dengar dah tu". "Betul ke dik? Takpe ke Kak tinggal Naz sorang-sorang kat sini, Naz tak nak dengar ke?", serba salah Kak Wahida ingin meninggalkan Nazma keseorang di dapur. "Naz dah biasalah kak, lagipun sikit sangat dah ni, Naz tak nak lah keluar, Kak dengar betul2 ceritanya, nanti cerita kat Naz tau",Nazma menyatakan keengganannya keluar. "Ok, Kak keluar dulu ye, buat kerja elok2 tau".

Di ruangan tetamu, semua memberikan sepenuh perhatian kepada Fathullah. Semua mendengar apa yang diceritakan Fathullah. Kadang-kadang, menyeka airmata yang menitis, semuanya merindui Allahyarham Abang Mujahid. "Alhamdulillah, Allahyarham pergi dengan keadaan yang baik, dia pulang dari program tarbiyyah, pulang dari program agama, insyaAllah, dia syahid di jalan Allah. Hari-hari sebelum pemergiannya pun, dia sungguh-sungguh mendekati Rabbnya, dia sentiasa mengingati kematian, membincangkan hal-hal kematian, insyaAllah, dia pergi dalam keadaan bersedia, kita banyak2kan doa moga dia sentiasa dalam rahmat Allah dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh.", Fathullah menyusun kata-kata terakhir pada malam itu.

Jam sudah menunjukkan jam 12.30 malam, Fathullah dan sahabat2nya meminta diri untuk ke tempat penginapannya. yang sejam perjalanannya dari rumah Nazma. Namun, keberangkatan mereka dihalang oleh ayah, ayah mempelawa mereka tidur sahaja di rumah ayah, memandangkan sudah agak lewat, dan agak bahaya jika mereka berangkat dengan kepenatan, Beberapa kali Fathullah dan sahabat2nya menolak,namun akhirnya Fathullah dan sahabat2nya terpaksa menerima pelawaan ayah Nazma, demi menjaga hati ayah sahabatnya itu dan memahami kerisauan seorang ayah.

Ayah menyiapkan bilik Allahyarham Abang Mujahid untuk sahabat-sahabatnya malam itu. Setelah semuanya sudah di dalam bilik masing-masing, kedengaran sayup-sayup suara Kak Wahida, ibu dan ayah di ruang tamu. Nazma yang kehairanan keluar dari bilik menuju ke ruang tetamu. Mereka bertiga sedang bersembang. Nazma yang kepenatan, kembali ke biliknya untuk berehat.

"Ayah pelik satu hal, macam mana Nazma 
seperti tak kenal dengan Fathullah, sedangkan mereka satu kampus, malahan Zinnirah kenal benar dengan Fathullah", tanya ayah kepada Kak Wahida. Kak Wahida memandang ibunya, ibu tersenyum. "Camni, ayah, sebenarnya Allahyarham Abang Mujahid nak jodohkan Nazma dengan Fathullah, cuma Nazma camtulah, macam ayah tak kenal dia tu, banyak sangat rahsia. Abang Mujahid yang uruskan semuanya, Abang Mujahid jumpa Nazma kat Radix Pizza House aritu, sebabnya nak uruskan hal ni la, Abang Mujahid kata takut susah dah nak jumpa lepas ni, jadi, Abang Mujahid buat perjumpaan tu supaya Nazma dan Fathullah benar-benar jelas dengan matlamat penjodohan mereka dan apa yang Abang Mujahid usahakan selama berbulan-bulan yang lepas." terang Kak Wahida panjang lebar.




Ayah agak terkejut namun naluri kebapaannya telah merasakan itu, sepertinya ada urusan yang besar antara Allahyarham Abang Mujahid dengan Fathullah. Ayah merasakan sangat merindui anak kebanggaannya itu, cukup halus dan teliti dalam menguruskan sesuatu hal. Allahyarham Abang Mujahid yang pergi dengan kebanggaan.

1 comment:

  1. Al-Fatihah.... Semoga rohnya terletak dikalangan para solihin... amin...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.