Thursday, October 7, 2010

Ujian di dalam Pengembaraan Ini

"Wahai Tuhan Yang Membolak-balikkan hati, tetapkan hatiku dalam agamaMu dan ketaatan padaMu, berikanlah hati yang resah gelisah ini ketenangan, berikanlah ku petunjuk ke jalan yang diredhaiMu, sesungguhnya aku lemah, Ya Allah, lindungilah aku di mana jua aku berada, rahmatilah aku, 
Wahai Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang... 
Amin,, Ya Rabbul 'Alamin"

Ujian tidak pernah berhenti. Apabila kita ditimpa ujian, ucaplah, "Innalillahi wa inna lillahi raji'un", maknanya "Sesungguhnya daripada Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali". Ucapan ini sering disalah tafsir oleh sesetengah orang, bahawa ianya hanya disebut sewaktu ada kematian sahaja. Sesungguhnya tidak, pabila kita atau sesiapa sahaja ditimpa musibah, kita digalakkan menyebut ucapan ini, menunjukkan bahawa lemahnya kita sebagai seorang hamba, menunjukkan semua yang terjadi adalah di dalam Qudrat Allah (Kuasa) dan Iradat Allah (Kehendak). 

Dan sesungguhnya Allah berfirman, 
" Maha Suci Allah yang menguasai segala kerajaan, dan Dia Mahakuasa atas segala sesuatu. Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa, Maha Pengampun" [Al-Mulk ; 1-2]

Hati ini sering mendengar ayat2 ini tatkala sebelum tidur, namun hati ini sungguh lemah. Bila ujian melanda, diri ini jatuh tersungkur. Sukar untuk kembali bangun. Sungguh, diri ini belum betul2 mengenal diriku. "Awwalu deen ma'rifatu Allah" yang bererti awal2 agama itu adalah dengan mengenal Allah. Dengan mengenal Yang Maha Pencipta, barulah kita dapat kenal diri kita, yang diciptakan ini,,,

Namun, bagaimana jika dalam pengembaraan mengenal Yang Maha Pencipta, diri ini tiba2 diuji dengan ujian yang berat, hingga diri ini hampir hilang?

"Ya Allah, aku betul2 tidak mengerti apa yang terjadi pada diriku ini. Ya Allah, lindungilah hatiku, pimpinlah  daku yang lemah ini mengharungi segalanya dengan sabar. Berikanlah aku keyakinan yang teguh, lidah yang sentiasa berzikir padaMu, dan badan yang sentiasa beribadah kepadaMu"

Saat ini, aku berada di rumah. Ku pulang untuk mendapatkan sedikit masa dan ruang untuk menenangkan hati yang resah gelisah ini, badan yang kurang sihat ini. Berikanlah aku apa yang terbaik di sisiMu...


Cita2ku hanya satu, hidup dan mati hanya dalam keredhaan dan rahmatMu, Ya Allah. Ku ingin menempah syurgaMu walaupun ku tahu ku tidak layak, anugerahilah daku apa yang Kau berikan pada hamba2Mu yang solihin.. Amin...





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.